راستى اگر باطل با حق مخلوط نمىشد، راه حق براى حق خواهان پنهان نمىماند و اگر حق از وانمود شدن به باطل رهایى می یافت، زبان دشمنان از بدگویى باز مىماند. ولى چون قسمتى از حق و قسمتى از باطل گرفته مىشود و درهم آمیخته مىگردد.
«بصیرت» برگرفته از ماده «بصر» و دارای دو معنای اصلی است: یکى علم و دیگرى ، درشتى ، سختى و خشونت.[1]راغب اصفهانی، کاربرد «بصر» را برای چشم و «بصیرت» را برای قلب می داند. او «بصر» را به عضو بینایی و نیروی درک کننده ای که در آن است اطلاق می کند و «بصیرت» را نام نیروی ادراک کننده قلب می گذارد.[2]
گفتنى است هر چند بصیرت، در اصل به معناى علم و دریافت قلبی است ؛ لیکن باید توجّه داشت که هر علمى ، بصیرت نیست و هر عالمى ، بصیر نامیده نمى شود ؛ بلکه این واژه ، حاکى از نوعى احاطه علمى و آینده نگرى است.[3]